Social media tips

Social media tips om op te vallen.

Social media tips:
Laat je berichten opmaken in je huisstijl.

Ruim 5 miljoen mensen maken gebruik van Instagram, waarvan 3 miljoen zelfs dagelijks. Nederland kent tevens ruim 9,5 miljoen Facebookgebruikers. De kans is erg groot dat jouw doelgroep hier tussen zit. Zorg er daarom voor dat je bedrijf herkenbaar is op social media. Zo val je op en word je gevonden door je doelgroep.Het is belangrijk dat je gezien wordt op social media, maar hoe val je op tussen al die posts? Wij geven je graag een aantal social media tips. Belangrijk om te weten; je hebt slechts een paar seconden om je boodschap naar voren te brengen voordat men verder scrollt.

Het is goed om visuals te laten zien die je combineert met een stukje tekst of een pakkende titel. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Tips om effectief op te vallen op social media

1. Grijp snel de aandacht

Geef je doelgroep geen tijd om hun interesse te verliezen; maak je post in één oogopslag pakkend. Je kunt dit doen met visuele elementen die de aandacht trekken, of je kunt in jouw post een vraag stellen, een stelling aan de kaak stellen welke wellicht een discussie op gang brengt, een feit of een bewering delen die je doelgroep aanspreekt. Bovendien een quiz of humor zijn ook vaak goed voor interactie met je publiek.

De eerste minuten na het plaatsen van je post zijn het belangrijkst…

…omdat verhalen vertellen voor social media anders werkt dan gesprekken die je één-op-één met iemand voert. En je post niet direct de gewenste aandacht krijgt, verschijnt deze bij steeds minder mensen in de tijdlijn. Je uiting zakt als het ware steeds verder naar beneden. Timing is alles. Post je uiting dan ook op het moment dat je daarna ook tijd hebt om te reageren op reacties.

2. Maak je berichten op in je huisstijl

Laat een opvallende visual zien, gevolgd door subtiele huisstijlelementen die je in je post aanbrengt. Die kan jouw doelgroep gemakkelijk herkennen, omdat het brein beelden 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Je huisstijl is meer dan enkel het logo, huisstijl is jouw visuele identiteit, je imago bestaande uit o.a. beeld- of woordmerk, kleur, vormen, typografie, schrijfwijze en verhoudingen. Flash Online kan op creatieve wijze jouw huisstijl toepassen door vormgeving in je social media campagnes >>

3. Hou het kort

Betrokkenheid op Facebook, LinkedIn en Instagram neemt meestal af naarmate de lengte van de tekst toeneemt. Over het algemeen geldt: hoe korter je boodschap, hoe beter deze werkt. Gebruik van beeld, juiste lettertype en grootte hiervan spelen een belangrijke rol om het overbrengen van je boodschap te versterken.

4. Kies de juiste call-to-action voor meer respons

Ik blijf het zeggen, het is belangrijk om je doel voor ogen te houden. Wat wil je bereiken met je social media posts. Naamsbekendheid, meer volgers, meer traffc naar je website, meer omzet, engagement? Je komt dichter bij je doel wanneer je een toepasselijke ​​call-to-action inbouwt. Ongeacht of het advertenties zijn of dat ze deel uitmaken van jouw content marketing. Probeer iets creatiever dan voor de hand liggende uitdrukkingen als ‘Bestel nu’ of ‘Meer informatie’. Goede call-to-actions vergroten de sociale betrokkenheid en zorgen voor meer conversie.T