keywords wat zijn dat?

Wat zijn keywords?

Wat zijn keywords, oftewel zoekwoorden?

Wat zijn keywords? Oftwel; zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden die een gebruiker in de zoekbalk van de zoekmachine invoert. Zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo etc. Dit zijn de woorden waarmee jouw klanten dus ook jouw diensten opzoeken.

De zoekmachine zoekt vervolgens in de database naar webpagina’s die een directe of soms indirecte relatie hebben met het zoekwoord. Deze resultaten worden vervolgens getoond op de op de resultatenpagina. Dit wordt ook wel de SERP pagina genoemd (Search Results Page). Belangrijk is om sowieso op de eerste pagina te komen en het liefst zoveel mogelijk bovenaan uiteraard.

Natuurlijke zoekresultaten

Deze resultaten worden de “natuurlijke zoekresultaten” genoemd. Zoekmachines zoeken naar deze woorden in webpagina’s, soms naar afgeleide woorden en soms ook naar synoniemen. Google interpreteert het woord soms op zijn eigen manier. Zo kan het zijn dat je bij het zoekwoord “auto” resultaten krijgt te zien als “tweedehands auto” en “elektrische auto”.

Het is een feit dat zoekwoorden een belangrijke rol hebben bij zoekmachine optimalisatie. Omdat je pagina gevonden wordt op basis van zoekwoorden, betekent dit dat je veel aandacht moet besteden aan deze zoekwoorden.
Hiervoor is zoekwoordonderzoek noodzakelijk. Goede zoekwoorden zijn woorden die zoveel mogelijk jouw product of dienst beschrijven, relevantie is dus belangrijk. Bovendien moeten dit wel de zoekwoorden zijn waar iemand op zoekt. Zo praat jij misschien vaak in “vakjargon” terwijl een leek op heel andere wijze zoekt naar jouw product. Ook deze zoekwoorden zul je in je website content moeten verwerken.

Dan is het ook nog de kunst om zoekwoorden te gebruiken die je concurrenten net niet of minder toepassen… je bent immers niet de enige die gevonden wilt worden op het internet. De tijden dat SEO bestond uit het plaatsen van enkele keywords op de juiste plek is voorbij. Zoekmachine optimalisatie is tegenwoordig veel complexer geworden. De balans tussen de structuur van de website, externe links en de overige teksten moet kloppen om een zo hoog mogelijke positie te behalen in de zoekresultaten bij Google.

Ik help je graag met mijn software met het achterhalen welke zoekwoorden voor jouw product of dienst het meest geschikt zijn.

Waar plaats je keywords?

Zoekwoorden plaats je niet alleen in de body tekst. Hieronder vind je aanwijzingen voor het plaatsen van zoekwoorden. Belangrijk is om hier maximaal gebruik van te maken en je zoekwoorden te plaatsen in:

  • Title Tag.
  • Description Tag
  • URL van je websitepagina
  • Headers (koppen boven tekst) van de bodytekst (H1, H2, H3 etc.)
  • In de body tekst (paragraafteksten)
  • Bijschriften van afbeeldingen
  • Alt tags van afbeeldingen
  • via Links op je pagina (gebruik hiervoor ankertekst)
  • In de footer van je pagina (onderste deel van de website)
Richtlijnen voor het gebruik van zoekwoorden

Teksten op je pagina schrijf je in de eerste plaats voor je bezoekers en niet voor de zoekmachine. Je wilt gebruiksvriendelijk en informatief blijven, maar je wilt natuurlijk ook gevonden worden…. Belangrijk is om daarom een gezonde balans te verweven in je website tekst.

Flash Online kan je hierbij helpen, mail gerust voor meer informatie of vrijblijvend advies info@flashonline.nl
Of bekijk hier alvast bestaande hulp pakketten voor het verbeteren en implementeren van hoe zoekwoorden in website gebruiken.